Vuorio, P. 2001. Menesty myyjänä. Helsinki: Suomen yrityskirjat Oy. - Aina Erikäinen
Viidentenä kirjana luin Pauli Vuorion kirjan Menesty
myyjänä. Kirja päätyi lukulistalleni, sillä minua todella kiinnostaa kaikki
vinkit siitä, miten kehittyä tulevaisuudessa vakavasti otettavaksi myyjäksi ja
oppia tietynlaista ”ihmispsykologiaa” myyntitilanteita ajatellen. Halusin myös kirjan kautta saada lisää uskallusta tilanteisiin, jossa asiakas kohdataan. Kun myyjä
osaa hommansa, kaikki voittaa.
Kirjassa itselleni tapahtui monia kolahduksia, mutta kaksi
ylitse muiden. Ensimmäinen kolahdus liittyy myyjän ajatusmaailmaan itseään
kohtaan. Ei riitä, että myyjä uskoo pelkästään myymäänsä tuotteeseen. On
tärkeää uskoa itseensä, ennen kuin lähtee myymään yhtään mitään kenellekään. ”Myyminen
on vakuuttamista”, onkin yksi lauseista, jonka Vuorio toteaa kirjaa lukiessani ja voin varsinkin kirjan luettuani allekirjoittaa tämän lauseen täysin.
Toinen kolahdus kirjaan liittyen oli se, että kun loppuen
lopuksi omaa hyvät myyntitaidot, on niistä hyötyä myös työn ulkopuolella. Hyväksi myyjäksi ei siis välttämättä kehitytä pelkän työn takia. On
hienoa, että esimerkiksi kiinteistövälittäjä saa monta taloa myytyä olemalla
hyvä, menestyvä myyjä, mutta on hänelle varmasti hyötyä näistä taidoista arki elämässäkin. Kuka ei haluaisi olla vakuuttava, miellyttävä sekä osata kuunnella toisia ihmisiä myös työn ulkopuolella?
Kirja sai minut tajuamaan, että huippumyyjältä vaaditaan
paljon. On tärkeää osata pysähtyä, kuunnella asiakasta, olla vakuuttava sekä
omistaa hyvä asenne myyntityötä kohtaan. Lohduttavaa tässä kaikessa itseni
mielestä on kuitenkin se, ettei kukaan synny huippumyyjäksi, vaan jokaisesta
meistä voi sellainen tulla kovalla työllä. Ensimmäinen askel siihen suuntaan on
esimerkiksi tämän kirjan lukeminen.
Käytäntöön vien kirjasta ainakin ensimmäisen kolahduksen.
Haluan tulevaisuudessa olla myyjä, joka ennen kaikkea uskoo itseensä ja sitä kautta
menestyy myös urallaan.
-Aina Erikäinen
-Aina Erikäinen
Kommentit
Lähetä kommentti