Kirjakolahdus, Kurvinen. J, Seppä. M.2016. B2B-markkinoinnin & myynnin pelikirja. Helsinki: Kauppakamari.


Kirjakolahdus, Kurvinen. J, Seppä. M.2016. B2B-markkinoinnin & myynnin pelikirja. Helsinki: Kauppakamari. (3p.)



Luin Jarkko Kurvisen sekä Mikko Sepän kirjoittaman B2B-markkinoinnin ja myynnin pelikirjan. Kirja on yritysjohdon käytännönläheinen opas tehokkaamman myynti- ja markkinointikoneiston rakentamiseen kannattavan kasvun luomiseksi. Kirja oli mielestäni todella käytännönläheinen ja sisälsi sanastoa, joka oli minulle itselle uutta. Tästä opikin erityisesti paljon uutta termistöä ja tietämystäni B2B-myynnistä sekä markkinoinnista yritysjohdon puolelta.

Kirjassa käydään läpi modernin B2B-markkinoinnin strategiat, suunnittelu, keinot ja toteutus sekä annetaan käytännön työkaluja arkeen. Caseissa esitellään konkreettisesti muutosprosessin eri vaiheissa olevien yritysten tilannetta ja kehityskaarta sekä miten myynnin ja markkinoinnin haasteita on pystytty yrityksissä ratkaisemaan. Kirjaan on lisäksi haastateltu maailman kärkinimiä modernista markkinoinnista ja siinä julkaistaan uusia ennennäkemättömiä tutkimuksia suomalaisten organisaatioiden ostokäyttäytymisestä.


B2B-myynnin ja markkinoinnin pelikirja antaa heti ensimmäisten sivujen aikana paljon ajateltavaa. Suomessa suurillakin yrityksillä on taipumus tyytyä todella vähään, sillä toimintoja ja suunnitelmia ei ole tarkoitettukkaan globaaleille markkinoille. Tällöin markkinoinnin merkitys on jäänyt melkoisen vähäiseksi, ja kirjassa haastetaankin, onko markkinointijohtajalla asiaa edes yrityksen johtoryhmään. Nykyisin useissa yrityksissä markkinointi ja myynti onkin viety kulkemaan käsi kädessä, ja prosessia johtaa ”kehitysjohtaja” tai jonkun muun vastaavan tittelin omaava päällikkö. Tässä esiin nousee laatu, ja erityisesti markkinoinnista irti saatava data ja sen mittaaminen. ”Jos markkinointijohtaja mittaa vain kivoja lukuja, klikeistä lähetettyihin viesteihin, markkinoinnilla ei ole asiaa johtoryhmään.” Markkinoinnilla on tarkoitus tuottaa yritykselle oikeasti merkittävää lisäarvoa, joka kantaa pitkälle, vähentää kustannuksia ja tuottaa konkreettisesti euroja kassaan.

Suosittelen erityisesti kirjaa henkilöille, jotka ovat aidosti kiinnostuneita B2B myyynnistä sekä markkinoinnista. Kirja on erittäin kattava teos ja sieltä saa todella paljon tietoa sekä apua casejen avulla. Minulla kirja avasi todella silmät markkinoinnin ja myynnin maailmaan ja koen siitä olevan todella hyötyä jatkoa ajatellen.  

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Kirjakolahdus, Parvinen. P. 2016. Myyntipsykologia: Näin meille myydään. Jyväskylä: Docendo.

Viisas mies ei kuse vastatuuleen ja muita huomioita (työ)elämästä - Jyri Erma