Kirjablogi, Hyvästä paras


Hyvästä paras

Miksi jotkut yritykset menestyvät ja toiset eivät?
Kirjailija: Jim Collins
Julkaistu: 12-2001

Kirja Hyvästä paras ideana on ajatus – hyvä on parhaan vihollinen. Kun tyydymme hyvään, niin emme edes tavoitelle parasta, sillä hyvään on niin helppo tyytyä. Eikö kaikkien yritysten tulisi kuitenkin tavoitella vain parasta? Onko hyödyllistä tyytyä vain hyvään? Kuinka moni yritys edes tiedostaa tälläistä yksinkertaista asiaa kuin hyvän ja parhaan ero?.
Voiko hyvästä yrityksestä kuitenkin tulla paras, ja jos voi, miten se onnistuu? Jim Collins tutkimusryhmän kanssa etsi vastauksia. Kirja kertoo prosessista kun kirjailija yrittää löytää vastausta.
Kirjailija yrittää saada lukijaa seikkailuun, jonka tarkoituksena on selvittää, mikä tekee hyvästä parhaan. Kirjailija myös rohkaisee lukijaa.
Luulen, että en saanut kirjasta kaikkea mahdollista irti tämän hetkisellä kokemuksella. Siksi haluan lukea kirjan uudestaa viisampana ja vanhempana. Se antoi minulle eniten ajatuksia juuri johtamisesta, ja se on nimenomaan asia, jota tunnen hyvin vähän.
Mielestäni kirjan tärkeimmät tiedot, joista hyödyin oikeasti:
-       Voiko hyvästä yrityksestä tulla paras
-       Todellisen tilanteen määrittäminen
-       Oikeiden päätösten tekeminen
-       Mistä olemme innostuneita
-       Riittävä tahdonvoima
Kirjakolahdukseni:
”Tärkeintä on se, kenelle maksetaan, ei se, miten maksetaan.”
”Yritämme muistaa, että lääkkeet on tarkoitettu potilaille. Päätavoitteenamme ei ole voitto. Voitot ovat vain seurausta tavoitteiden saavuttamisesta, ja mitä paremmin olemme muistaneet päätavoitteemme, sitä enemmän olemme saaneet voittoa.”
Suosittelen kirjaa kaikille niille, jotka oikeasti tarvitsee tsemppiä ja tukea parempaan tulevaisuuteen.
-Benin Al-janabi

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Kirjakolahdus, Kurvinen. J, Seppä. M.2016. B2B-markkinoinnin & myynnin pelikirja. Helsinki: Kauppakamari.

Kirjakolahdus, Parvinen. P. 2016. Myyntipsykologia: Näin meille myydään. Jyväskylä: Docendo.

Asiakkaan aikakausi- Rohkeus + rakkaus = raha