Kirjablogi, Hyvästä paras
Hyvästä paras
Miksi jotkut yritykset menestyvät ja toiset
eivät?
Kirjailija: Jim Collins
Julkaistu: 12-2001
Kirja Hyvästä paras ideana on ajatus – hyvä
on parhaan vihollinen. Kun tyydymme hyvään, niin emme edes tavoitelle parasta,
sillä hyvään on niin helppo tyytyä. Eikö kaikkien yritysten tulisi kuitenkin
tavoitella vain parasta? Onko hyödyllistä tyytyä vain hyvään? Kuinka moni
yritys edes tiedostaa tälläistä yksinkertaista asiaa kuin hyvän ja parhaan
ero?.
Voiko hyvästä yrityksestä kuitenkin tulla
paras, ja jos voi, miten se onnistuu? Jim Collins tutkimusryhmän kanssa etsi
vastauksia. Kirja kertoo prosessista kun kirjailija yrittää löytää vastausta.
Kirjailija yrittää saada lukijaa seikkailuun,
jonka tarkoituksena on selvittää, mikä tekee hyvästä parhaan. Kirjailija myös
rohkaisee lukijaa.
Luulen, että en saanut kirjasta kaikkea
mahdollista irti tämän hetkisellä kokemuksella. Siksi haluan lukea kirjan
uudestaa viisampana ja vanhempana. Se antoi minulle eniten ajatuksia juuri
johtamisesta, ja se on nimenomaan asia, jota tunnen hyvin vähän.
Mielestäni kirjan tärkeimmät tiedot, joista
hyödyin oikeasti:
- Voiko hyvästä
yrityksestä tulla paras
- Todellisen
tilanteen määrittäminen
- Oikeiden
päätösten tekeminen
- Mistä olemme
innostuneita
- Riittävä
tahdonvoima
Kirjakolahdukseni:
”Tärkeintä on se, kenelle maksetaan, ei se,
miten maksetaan.”
”Yritämme muistaa, että lääkkeet on
tarkoitettu potilaille. Päätavoitteenamme ei ole voitto. Voitot ovat vain
seurausta tavoitteiden saavuttamisesta, ja mitä paremmin olemme muistaneet
päätavoitteemme, sitä enemmän olemme saaneet voittoa.”
Suosittelen kirjaa kaikille niille, jotka
oikeasti tarvitsee tsemppiä ja tukea parempaan tulevaisuuteen.
-Benin
Al-janabi
Kommentit
Lähetä kommentti