Joseph A. Michelli - The Starbucks Experience, The McGraw-Hill Companies, USA, 2007.


The Starbucks Experience

Teos kertoo siitä, miten tavallisesta kahvilaketjusta muodostui ainutlaatuinen. Kirja on jaettu viiteen osaan; tee siitä omanlaisesi, kaikki vaikuttaa, yllätä ja ilahduta, omaksu vastustus sekä jää muistiin. Näiden viiden osa-alueen myötä kirjailija on luonut miellyttävän tyylin kirjoittaa asioista, jotka voidaan selittää monimutkaisemminkin. Vaikka kirja onkin englanninkielinen, niin vaikeita sanoja on harvassa. Jokainen joka osaa englantia pystyy lukemaan teoksen sekä käsittämään pääpiirteet.

Starbucks tunnetaan erikoiskahveistaan sekä siitä, että kahvikupin kylkeen kirjoitetaan asiakkaan nimi. Suurin osa maailman ihmisistä tykkää esineistä tai asioista, jotka ovat kohdistettu juuri hänelle. Näin ajatteli myös Starbucks, sillä heidän mielestään asiakkaan nimen kirjoittaminen kahvikupin kylkeen on pieni asia, mutta se merkitsee. Fiksua, sillä useasti sosiaalinen media täyttyy kuvista, joissa näkyy tämä erikoisuus, eli asiakkaan nimi kahvikupin kyljessä. Näin ollen Starbucks saa myös näkyvyyttä enemmän.

Lisäksi oli hienoa lukea siitä, kuinka hyvin Starbucks pitää huolta työntekijöistään. Kirjan kautta huokui se, että työntekijöistä todella välitetään, ja heidän sanaansa kuunnellaan.

Teos käsittelee myös yrityksen vaikeita hetkiä, mikä on erittäin hyvä asia; jos kirjassa olisi pelkästään hyviä ja positiivisia asioita, niin ei sitä välttämättä uskoisi. Jokaista kirjaa tulee lukea hieman varauksellisesti, mutta on myös hienoa, että asioista kerrotaan niiden oikeilla nimillä, eikä yritetä mielistellä lukijaa.

Vaikka kirjassa oli muutamia mielenkiintoisia pointteja, niin yksi kohta lauseessa jäi selkeästi eniten mieleeni: ”stay small while growing big.” Tämä olisi hyvä muistaa, sillä kukaan ei halua työskennellä ihmisten kanssa, jotka korostavat mahtipontista elämäntilannettaan. Ymmärsin lauseen niin, että on hyvä pysyä vaatimattomana, vaikka elämässä menisikin erittäin hyvin. Näin ollen pysyy onnellisempana kuin silloin, jos koko ajan nostaa itseään ylemmäs muista.

Suosittelen kirjaa jokaiselle erityisesti yrittäjyydestä kiinnostuneelle, mutta mielestäni kaikki voivat kirjan lukea, mikäli aihe vaan kiinnostaa. Itse en aio tulevaisuudessa yrittäjäksi ryhtyä, mutta sain silti kirjasta paljon irti. Kyseinen teos on juuri sellainen, mistä ei voi paljoa paljastaa, että jutun idea jäisi vielä mielenkiintoiseksi.

Arvosana kirjalle: 4,5/5

-        - Johanna Hämäläinen

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Viisas mies ei kuse vastatuuleen ja muita huomioita (työ)elämästä - Jyri Erma

Kirjakolahdus, Kurvinen. J, Seppä. M.2016. B2B-markkinoinnin & myynnin pelikirja. Helsinki: Kauppakamari.

Kirjakolahdus, Parvinen. P. 2016. Myyntipsykologia: Näin meille myydään. Jyväskylä: Docendo.